China este adesea remarcată pentru prezența sa la export, dominantă pe piața mondială. Omniprezenta etichetă pe care scrie „Made in China”, găsită pe o multitudine de produse, de la pixuri la telefoane inteligente, este o dovadă a priceperii Chinei în materie de creștere a vizibilității la export. Dar, în ultimii ani, se acordă din ce în ce mai multă atenției Chinei ca importator.

Un raport al Economic Research Service (ERS – Serviciul de Cercetare Economică, în limba română, n.r.) examinează transformarea Chinei în unul dintre cei mai mari importatori de produse agroalimentare în ultimul deceniu. În perioada 2000-2013, importurile de produse agroalimentare efectuate de China au crescut de la 10 miliarde de dolari, la 123 de miliarde de dolari. Importurile au fost susținute de creșterea veniturilor populației chineze și schimbarea obișnuințelor de consum, precum și de cererea tot mai mare de materii prime, necesare industriei de procesare.

Deși bumbacul și soia sunt principalele materii prime importate de China, schimbarea obiceiurilor de consum și creșterea puterii de cumpărare au condus la sporirea importurilor de produse procesate din carne și lactate sau vinuri.

Statele Unite au devenit unul dintre principalii furnizori pentru China: Valoarea importurilor aproape că s-a dublat, de la 13 miliarde de dolari în 2008, la circa 26 de miliare de dolari în 2013, China devenind principala piață de desfacere pentru produsele agroalimentare exportate de Statele Unite. De altfel, americanii acoperă jumătate din importurile Chinei de bumbac și soia și sunt principalii furnizori de produse procesate, în special în ceea ce privește carnea și preparatele din carne. De asemenea, americanii au exportat în China lactate, fructe și vinuri în valoare de circa 2,45 de miliarde de dolari anul trecut.

Share on Facebook