Achim Irimescu dezvaluie de ce subventiile au ajuns cu intarziere la fermieri

Facebook
Twitter

Fermierii romani si-au primit cu intarziere subventiile aferente Campaniei 2015 din cauza „fostei conduceri”. Cu toate acestea, ele sunt platite in prezent „intr-un ritm accelerat”. Aceasta este prima reactie a ministrului Agriculturii, Achim Irimescu, dupa ce miercuri Parlamentul a votat motiunea simpla impotriva sefului MADR, prin care i se solicita demisia.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii, „in ce priveste acuzatia privind neacordarea la timp a subventiilor de catre APIA, precizam ca subventiile se platesc intr-un ritm accelerat – peste 1,22 Miliarde Euro din noiembrie pana in prezent – desi intarzierile se datoreaza 100% fostei conduceri”.

MADR a facut unele precizari cu privire la intarzierile pe care le-a gasit actuala conducere a Ministerului si care au impietat asupra efectuarii la timp a platii subventiilor:

Adoptarea extrem de tardiva a legislatiei necesare efectuarii platilor:

  • Ordinul 619 a fost adoptat de abia la 6 aprilie 2015, iar depunerea cererilor de plata a inceput numai la jumatatea lui aprilie, deci cu o luna jumatate intarziere;
  • Contractarea modulului de plati trebuia realizata cu 1 an inaintea demararii platilor in avans, dar s-a facut de abia la sfarsitul lunii iulie 2015 (abia in 30 iulie 2015 a fost adoptata HG nr. 596/22.07.2015).

Decizia finala privind aplicarea schemelor noii Politici agricole comune a fost transmisa Comisiei Europene de abia in octombrie 2015, deci era imposibila realizarea modulului de plati pana la 16 octombrie – data la care ar fi trebuit sa inceapa platile in avans!

Neasigurarea la timp de fosta conducere a Ministerului a fondurilor necesare modulului de plati ca urmare a intarzierii in aprobarea actului normativ

Eliminarea cooperativelor si asociatiilor de la accesul fondurilor pentru pasuni.

La acestea se adauga desigur decizia eronata a fostului ministru de a aplica in 2015 si 2016 un numar mult prea mare de scheme de plati in cadrul noii Politici agricole comune, respectiv 81 fata de 21 de scheme in anul 2014!

Toate aceste erori si intarzieri grave palesc insa in fata esecului in absorbtia fondurilor de dezvoltare rurala: dezangajarea in 2015 a 1 miliard Euro si corectii financiare pentru cele doua agentii de plati in suma de peste 800 milioane Euro (numai pentru descarcarea de conturi a celor doua agentii in anul 2015 penalizari de circa 80 milioane Euro).

Sa mai adaugam faptul ca fostul ministru a indus in eroare Ministerul Finantelor Publice solicitand cresterea salariilor la Agentia de finantare si investitii rurale (AFIR) pe motiv ca acestea s-ar plati din fonduri europene. Intrucat salariile trebuie platite din bugetul national, la inceputul acestui an actualul ministru a trebuit sa gaseasca solutii pentru plata salariilor pentru cei 1800 salariati ai AFIR.

„Culmea, toata aceasta situatie grava din agricultura este pusa de autorul motiunii, care a condus ministerul 3 ani jumatate, pe seama actualului ministru”, se mai arata in comunicatul MADR.

Ce a realizat actualul ministru de la preluarea portofoliului:

  • simplificarea semnificativa a cererii de plata pentru anul 2016 – dosar de 9 ori mai redus fata de cel din 2015 ! Aceasta a permis introducerea cererilor de la 1 martie, asa cum prevede legislatia europeana;
  • reintroducerea posibilitatii de acces de catre cooperative si asociatii a subventiilor pentru pasuni
  • stabilirea posibilitatii de acces a subventiilor agricole de catre universitati, institute de cercetari si statiuni didactice
  • pentru cresterea absorbtiei fondurilor pentru dezvoltare rurala au fost identificate 52 de masuri de simplificare a accesului PNDR 2014-2020. Au fost eforturi considerabile, astfel incat sa rezulte o debirocratizare reala.
  • adoptarea actului normativ prin care s-a infiintat functia de atasat agricol care sa permita promovarea exporturilor romanesti in 12 tari pentru cresterea profitului producatorilor romani
  • relansarea Fondului Mutual – proiectul legislativ se afla in dezbatere cu fermierii; stabilirea unui Fond Mutual va permite despagubirea calamitatilor din fonduri europene, degrevand bugetul national de sume importante ce pot fi astfel utilizate in alte scopuri
  • lansarea dezbaterilor asupra unui proiect de lege privind restructurarea cercetarii in domeniul agricol, care sa conduca la sustinerea cresterii competitivitatii producatorilor romani pe piata UE si internationala
  • realizarea unui Fond de creditare a agriculturii (termen octombrie 2016) care sa permita facilitarea finantarii fermierilor si astfel cresterea absorbtiei fondurilor de dezvoltare rurala, evitand dezangajari de miliarde din trecut
  • deblocarea exportului de ovine in tarile din Orientul Mijlociu – peste 750.000 ovine au fost deja exportate, noi demersuri urmand a permite deschiderea de noi piete si valorificarea optima a ovinelor
  • demersuri la Comisia Europeana pentru liberalizarea regimului de export al carnii de porc
  • stabilirea legislatiei necesare unui sistem de ecarisare corespunzator cerintelor UE si evitarea astfel a declansarii actiunii de infringement de catre Comisia Europeana impotriva Romaniei. De ani de zile Romania nu a reusit sa inregistreze progrese in acest sens

Potrivit legii, adoptarea unei motiuni simple nu implica in mod obligatoriu demiterea unui ministru, o decizie in acest sens este prerogativa exclusiva a primului-ministru, potrivit comunicatului MADR.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE