Începând de marți, 1 aprilie 2014, se va aplica acciza de 7 eurocenți la carburanți reprezentând 0,41 lei mai mult pentru litrul de carburant de la pompă. Premierul Victor Ponta a declarat că banii din acciza pe carburant vor fi direcţionaţi către buget şi de acolo spre infrastructură şi alte proiecte bugetare.

Totodată, începând cu 1 aprilie, românii vor cumpăra un pachet de ţigări mai scump cu 0,3-0,5 lei, iar preţul gazelor naturale va fi mai mare cu 2% pentru consumatorii casnici.

„Lucrurile sunt foarte clare. Banii din acciză, ca de altfel toate taxele şi impozitele, merg în bugetul mare şi de acolo sunt alocaţi aceştia plus alţii, că nu ajung doar aceştia, pentru proiectele de infrastructură, cofinanţarea proiectelor europene de infrastructură şi proiectele din bugetul naţional. Cheltuielile pentru infrastructura rutieră sunt mai mari decât veniturile pe care le luăm din acciză, dar acestea pot să asigure pentru anii care urmează cofinanţările necesare pentru Programul Operaţional Sectorial Transporturi”, a spus Ponta într-o intervenţie telefonică la Antena 3.

Prin aplicarea accizei de 7 eurocenți pe litru, carburanții se vor scumpi, în medie, cu 40 de bani pe litru, de la 1 aprilie 2014, fapt care va afecta competitivitatea firmelor de transport în regiune și va determina creșterea prețurilor la toate produsele. Prețul mediu al benzinei va urca la 6,2 lei/litru, în cazul benzinei din sortimentul Standard 95. În cazul motorinei, prețul mediu pe litru va avansa la 6,3-6,35 de lei/litru.

În prezent, acciza reprezintă 30% din preţul final la benzină şi 26% la motorină.

Ce se va scumpi înnecepând cu 1 aprilie 2014

Românii vor plăti de marţi, 1 aprilie, cu 0,41 lei mai mult pentru litrul de carburant de la pompă, vor cumpăra un pachet de ţigări mai scump cu 0,3-0,5 lei, iar preţul gazelor naturale va fi mai mare cu 2% pentru consumatorii casnici.

Majorarea accizei pentru carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, intră marţi în vigoare, având ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanţelor.

Astfel, acciza la benzina cu plumb va fi majorată de la 547 euro/tonă la 637,9 euro/tonă, respectiv de la 421,19 euro/1.000 litri la 491,19 euro/1.000 de litri.

Acciza la benzina fără plumb va urca de la 467 euro/tonă la 557,91 euro/tonă, respectiv de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi ridicată de la 391 euro/tonă la 473,85 euro/tonă, respectiv de la 330,39 euro/1.000 litri la 400,395 euro/1.000 de litri.

Pentru kerosen, acciza va fi majorată de la 469,89 euro/tonă la 557,39 euro/tonă, respectiv de la 375,91 euro/1.000 litri la 445,91 euro/1.000 de litri.

Potrivit calculelor anunţate anterior, acciza pe carburanţi va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.

Transportatorii corecţi, care îşi desfăşoară activitatea legal, vor beneficia de o restituire de 4 cenţi din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial şi pe baza facturii de achiziţionare a carburantului, a declarat duminică premierul Victor Ponta.

Premierul Victor Ponta a precizat că actul normativ care va reglementa acest sistem va fi aprobat miercuri de Guvern.

Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a comunicat anterior că recuperarea unei părţi din acciza pentru carburanţi platită de transportatori trebuie să se facă într-un mod simplu şi eficient, urmărind modelul taxei pe valoarea adăugată (TVA). Transportatorii susţin că prin metoda propusă de ei atât statul, cât şi firmele din domeniu pot avea o evidenţă clară a sumelor care fac obiectul returnării.

“Procentul pe care FORT îl susţine este corespondent procentelor utilizate în alte ţări ale Uniunii Europene. Un exemplu elocvent în acest sens îl reprezintă procentul utilizat în Italia, şi anume 210 euro raportat unei cantităţi de 1.000 de litri de carburant”, se menţiona în comunicat.

Iniţial, Guvernul intenţiona să aplice acciza de 7 eurocenţi la începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.

Această măsură a generat controverse aprinse între premier şi preşedintele Traian Băsescu, acesta din urmă refuzând să promulge bugetul pe 2014 cu majorarea accizei la carburant şi să semneze memorandumul cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), document care încheia evaluarea derulată la finele anului trecut de finanţatorul extern. Ulterior, după diverse variante discutate şi negociate, prim-ministrul a anunţat că va amâna cu trei luni, până la 31 martie 2014, majorarea accizei la benzină şi motorină, iar şeful statului a acceptat să promulge bugetul în aceste condiţii.

Preşedintele a aprobat la începutul lui martie memorandumul pentru semnarea scrisorii cu FMI, care a încheiat prima misiune a Fondului din acest an (derulată la sfârşitul lunii ianuarie), după îndelungi dispute cu premierul, condiţionând ca în document să nu apară acciza pe combustibil şi celebra “electorată”.

Pe de altă parte, preţul gazelor naturale se va scumpi marţi cu 2% pentru consumatorii casnici. Vestea bună este că autorităţile nu au în vedere o creştere a preţului la energie electrică.

Guvernul a adoptat miercuri ordonanţa care menţine preţul de referinţă la gaze pentru consumatorii industriali la nivelul din ianuarie şi hotărârea care stabileşte volumul de energie regenerabilă subvenţionată.

Premierul anunţase luni că taxa de cogenerare pentru exportul de electricitate va fi eliminată, iar preţul de referinţă la gaze pe piaţa liberă pentru consumatorii industriali va fi cel din ianuarie 2014, în timp ce pentru consumatorii casnici va creşte cu 2%.

“La gaze, de la 1 aprilie preţul pentru consumatorii casnici, în baza calendarului negociat de fostul guvern şi aplicat de noi, va creşte cu 2%, în schimb pentru toţi cei aflaţi pe piaţa liberă preţul de referinţă va fi cel de la 1 ianuarie 2014”, a spus Ponta.

Potrivit calendarului de eliminare a preţurilor reglementate, preţul gazelor naturale pentru consumatorii noncasnici urma să crească cu 5% de la 1 aprilie.

Taxa de cogenerare este încasată de companiile care produc simultan energie electrică şi termică şi este plătită de orice consumator. Taxa se aplică în intervalul 2011-2023, iar ponderea ei în facturi este de 2-3%.

Românii vor plăti mai mult şi pentru ţigări de la 1 aprilie, astfel că un pachet va costa cu 30-50 de bani în plus, odată cu majorarea accizei totale de la 81,78 euro/1.000 ţigarete la 84,37 euro/1.000 ţigarete şi a accizei la benzină şi motorină cu 7 eurocenţi pe litru, potrivit unor estimări din piaţă.

Nivelul accizei specifice va fi de 59,77 euro/1.000 ţigarete, faţă de 56,71 euro/1.000 de ţigarete în prezent.

Acciza ad valorem va scădea uşor, de la 19% la 18%, iar acciza minimă pentru perioada 1 aprilie 2014 – 31 martie 2015 va fi de 81,5 euro/1.000 de ţigarete, faţă de 79 euro/1.000 de ţigarete în momentul de faţă.

“Se observă o scădere a procentului accizei ad valorem, raportată la preţul de vânzare cu amănuntul şi o creştere a nivelului accizei specifice – componentă fixă a accizei totale, ceea ce este în concordanţă cu principiul consolidării fiscale, fapt care asigură un nivel de colectare a veniturilor la buget mai ridicat şi fix, indiferent de preţ”, arăta nota de fundamentare ataşată proiectului de Hotărâre de Guvern privind creşterea accizelor.

O astfel de măsură impactează cu precădere asupra ţigărilor mai ieftine şi acţionează în direcţia apropierii preţurilor spre cele din categoria premium.

Preţul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul (WAP) aferent anului trecut este de 12,9508 lei/pachet, respectiv 2,7334 euro/pachet (136,67 euro/1.000 ţigarete).

La începutul anului, accizele pentru toate produsele au crescut cu 4,77%, întrucât Guvernul a decis să aplice rata medie anuală a inflaţiei calculată în septembrie peste nivelul de curs din 2012.

 

Share on Facebook