Comisia Europeana a a aprobat 33 de noi programe de promovare a produselor agroalimentare, in valoare de 108 milioane de euro. Aceste programe vor contribui la deschiderea de noi piete pentru produsele europene si la cresterea consumului in Uniunea Europeana.

Programele de promovare se vor intinde pe o perioada de 3 ani, iar 54 de milioane de euro din totalul de 108 de milioane de euro reprezinta fonduri din bugetul UE. Masurile finantate pot fi compuse din diferite tipuri de campanii de promovare care sa evidentieze avantajele produselor comunitare, in special in ceea ce priveste calitatea, siguranta alimentara si igiena, alimentatia, etichetarea, bunastarea animalelor sau metode de productie ecologice.

„Salut aceste noi programe, in special in contextul recentelor dificultati de piata. Astfel de programe sunt importante pentru crearea de noi oportunitati de piata, in special pe pietele din afara UE, si de a ajuta astfel stimularea cresterii si locurilor de munca in sectorul agro-alimentar”, a declarat comisarul european pentru Agricultura, Phil Hogan.

Programele selectate acopera o gama larga de categorii de produse, in special cele afectate de dificultati de piata recente, cum ar fi produsele lactate, dar si carne, fructe si legume proaspete si prelucrate, produse de calitate (si anume cele protejate in cadrul schemelor de cele trei indicatii geografice din UE) precum si ulei de masline si produselor ecologice.

Din cele 33 de programe selectate, 20 tintesc piata interna si 13 tinta tarile si regiunile terte: China, Orientul Mijlociu, America de Nord, Asia de Sud-Est, Japonia, Coreea de Sud, Africa, Rusia, Belarus, Kazahstan, Australia, Norvegia, si tarile din Balcanii din afara UE. Aceasta reprezinta o continuare a tendintei de promovare a produselor UE pe pietele tarilor terte, care a fost stabilit cu programele aprobate in timpul primului val de promovare 2015.

Mai mult decat atat, doua dintre programele acceptate sunt asa-numitele programe multi-care sunt programe de la organizatii aflate in diferite state membre care efectueaza impreuna o campanie de promovare. In contextul politicii de promovare reformate intra in vigoare incepand cu 1 decembrie, acest tip de campanii de promovare va fi chiar mai incurajat.

Programele de astazi constituie valul final de programe in cadrul sistemului instituit prin vechea legislatie (Regulamentul 3/2008). De la 1 decembrie, noile norme de promovare va introduce o serie de modificari importante (inclusiv un domeniu de aplicare mai larg de beneficiari si produse eligibile, schimbari procedurale, introducerea unui program anual de lucru si cererile de propuneri si o crestere a bugetului si a co-finantarii UE ratele) si un buget de 111 milioane de euro pentru 2016.

Producatorii din Romania vor beneficia de doua programe, in valoare totala de peste 5 milioane de euro, din care mai mult de 2,5 milioane de euro reprezinta fonduri europene nerambursabile.

Unul dintre proiecte a fost depus de Asociatia Producatorilor de Vin si Produse Vitivinicole Dobrogea – APVPV Dobrogea. Proiectul are o alocare din fonduri europene de peste 712.000 de euro.

Alt proiect a fost depus de Bio Romania, valoarea acestuia ridicandu-se la 1,79 de milioane de euro.

Share on Facebook