In 2016, producatorii europeni vor beneficia de programe in valoare de 111 milioane de euro pentru a gasi piete noi in afara Uniunii Europene si a promova consumul in exteriorul si in interiorul UE.

Masurile de promovare reprezinta o parte esentiala din masurile prezentate de Comisia Europeana in sprijinul agricultorilor, a anuntat forul european.

Sub sloganul „Enjoy, it’s from Europe”, noua politica de promovare adoptata astazi de Comisia Europeana va sprijini profesionistii din sector sa patrunda pe pietele internationale sau sa isi consolideze pozitia pe aceste piete si sa sensibilizeze consumatorii europeni la eforturile depuse de agricultorii europeni. Pentru a atinge acest obiectiv, Comisia va pune la dispozitie mai multe resurse, va creste rata de cofinantare si va reduce formalitatile administrative pentru aprobarea proiectelor. Aceste masuri fac parte din efortul de crestere progresiva a bugetului UE disponibil pentru promovare, de la 61 de milioane de euro in 2013 (anul in care au fost propuse noile reguli), pana la 200 de milioane de euro in 2019.

In temeiul noilor reguli, ratele de cofinantare ale UE vor creste de la 50 % la 70-80 % (pana la 85 % pentru Grecia si Cipru). In acelasi timp, cofinantarea nationala dispare, creand astfel conditii de concurenta echitabile intre statele membre. Formalitatile administrative se vor reduce in mod semnificativ in timpul procesului de selectie a proiectelor, facand-o mai usor de aplicat.

Programul pentru 2016 vizeaza o lista de tari terte care prezinta cel mai mare potential de crestere, in special pentru sectoarele care se confrunta cu o situatie deosebit de dificila pe piata, cum ar fi sectorul produselor lactate si sectorul carnii de porc. Din suma totala, 30 de milioane de euro au fost alocate cu precadere in pachetul de sprijin prezentat de Comisarul Hogan la inceputul lunii septembrie pentru a sprijini actiunile de promovare in aceste doua sectoare.

„Productia agroalimentara europeana detine locul intai pe piata mondiala. Piata de export a UE, in valoare de 110 miliarde de euro este creatoare de locuri de munca si de crestere economica in zonele rurale din intreaga Europa. Pentru a incuraja acest efort al activitatilor de export, am placerea sa va prezint acest nou sistem de promovare, care va face ca cele 111 miliarde de euro sa creeze oportunitati suplimentare pentru productia agroalimentara a UE pe piete noi si sa sporeasca prezenta noastra pe pietele existente. Am deosebita placere de a anunta punerea la dispozitie exclusiva a sumei de 30 de milioane de euro pentru sectoarele sinistrate ale laptelui si ale carnii de porc ca parte din pachetul recent anuntat de 500 de milioane de euro destinat pietelor agroalimentare. Astept cu nerabdare lansarea unei ofensive diplomatice in lunile urmatoare, care va conduce misiuni comerciale pentru deschiderea de noi oportunitati pentru producatorii din UE pe plan mondial”, a declarat comisarul european pentru agricultura si dezvoltare rurala, Phil Hogan.

Principalele elemente ale noilor reguli privind promovarea sunt:

  • o crestere semnificativa a ajutoarelor destinate campaniilor de informare si promovare: ajutoarele europene ar trebui sa creasca in mod treptat de la 61 de milioane de euro in bugetul pentru 2013, la 200 de milioane EUR in 2019 (111 milioane EUR in 2016);
  • rate de cofinantare UE semnificativ mai mari in comparatie cu regimul actual (70 % pentru programele simple prezentate de o organizatie dintr-un stat membru, 80 % pentru programele multinationale si programele care vizeaza tarile terte, 85 % pentru programele de criza, 75-85 % pentru tarile care beneficiaza de asistenta financiara, si anume, Cipru si Grecia); intrucat cofinantarea nationala dispare, se creeaza, astfel, conditii de concurenta echitabile.
  • punerea in aplicare a unei strategii europene de promovare, care va permite o mai buna directionare a actiunilor de promovare. Aceasta strategie ar trebui sa conduca la:
    • crestere a numarului programelor care vizeaza tarile terte si a programelor multinationale (programe reprezentate de catre organizatii din mai multe state membre) printr-o taxa de cofinantare sporita pentru aceste doua categorii
    • pe piata interna, in vederea depasirii lipsei de informare a consumatorilor cu privire la calitatile produselor agricole europene in general, si a produselor certificate de sistemele de calitate europene, in special;
  • extinderea domeniului de aplicare a masurilor prin: extinderea categoriilor beneficiarilor eligibili pentru a include organizatiile de producatori; extinderea gamei de produse, in special la produsele agroalimentare prelucrate, cum ar fi, de exemplu, painea, pastele sau ciocolata; autorizatia de a mentiona originea si marcile produselor, in cadrul anumitor limite;
  • simplificarea procedurilor administrative cu ajutorul unei evaluari si a unei selectii a programelor care, de acum incolo, au loc intr-o singura etapa in cadrul Comisiei, in loc de doua etape, astfel cum este cazul in prezent (mai intai la nivelul statului membru si apoi al Comisiei Europene)
  • facilitarea gestionarii programelor multinationale, elaborate in comun de organizatii din mai multe state membre, prin intermediul unui ghiseu unic al Comisiei (prin intermediul Agentiei Executive pentru Consumatori, Sanatate si Alimente – CHAFEA).
Share on Facebook