Cu ajutorul fondurilor europene nerambursabile, disponibile prin Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR), o firma de procesare a laptelui din Bistrita-Nasaud a reusit sa isi modernizeze fabrica, implementand astfel un proiect in valoare totala de 304.000 de euro.

Proiectul a fost finantat in perioada 2009-2011 prin intermediul Masurii 123 – „Cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere”, din cadrul PNDR 2007-2013.

Beneficiarul, SC Lech-Lacto SRL, a implementat acest proiect in valoare totala de 304.000 de euro, suma nerambursabila fiind de 152.000 de euro, conform datelor publicate de Reteaua Nationala de Dezvoltare Rurala (RNDR).

Infiintata in 1994, firma Lech-Lacto are ca obiect de activitate fabricarea produselor lactate si a branzeturilor. Compania a amenajat si dotat sectia de producere a branzeturilor, conform exigentelor tehnice, tehnologice si sanitar-veterinare ale acelor ani, remarcandu-se rapid pe piata locala. Laptele era preluat de la producatori individuali situati in zona unitatii de procesare.

Cum societatea si tehnologia evolueaza rapid, in 2008, profitand de posibilitatea obtinerii de fonduri nerambursabile oferita de Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013, compania a accesat, in cadrul sesiunii din noiembrie-decembrie, masura 123 – „Cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere”, in vederea obtinerii finantarii necesare modernizarii fabricii.

Principalele activitati ale proiectului au constat in modernizarea unitatii prin achizitionarea de echipamente de ultima ora si mijloace de transport al laptelui si produselor lactate. Prin intermediul proiectului, unitatea a fost dotata cu cinci autospeciale, una pentru transportul laptelui materie prima si patru pentru transportul produsului finit si cu doua echipamente de etichetare si datare. In plus, pentru buna desfasurare a activitatilor, beneficiarul a creat sapte locuri de munca.

In prezent, fabrica prelucreaza zilnic aproximativ 20 000 de litri de lapte, din care circa 40% este destinat obtinerii de branza telemea, 30% pentru cascaval, 25% pentru branza de burduf, iar restul de 5% pentru smantana si branza de vaci.

Jumatate din produsele obtinute se comercializeaza in magazinele proprii de desfacere, iar cealalta jumatate merge catre colaboratorii din tara. Compania detine magazine in Cluj-Napoca, Bistrita, Dej, Campia Turzii, Gherla si Lechinta.

Investitia realizata a determinat o crestere semnificativa a profitabilitatii firmei, asigurand flexibilitate si eficienta in achizitionarea laptelui si a produselor finite. Proiectul de modernizare este un exemplu de bune practici deoarece prezinta sustenabilitate financiara si contribuie la dezvoltarea locala.

Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020 are alocata o finantare europeana in valoare de 8,12 milioane de euro, la care se adauga si o cofinantare din bugetul de stat de 1,34 miliarde de euro, fondul total de investitii ajungand astfel la circa 9,5 miliarde de euro.

Share on Facebook