Consiliul investitorilor români cere FMI să se renunţe la „Taxa pe stâlp”

Facebook
Twitter

Consiliul Investitorilor Romani a solicitat FMI si CE renuntarea sau amanarea cu un an a impozitului de 1,5% pe constructiile speciale.

Una dintre solicitările consiliului investitorilor români se referă la modificarea Codului Fiscal şi renunţarea sau amânarea impozitului de 1,5% pe construcţiile speciale, introdus la începutul acestui an, până la efectuarea unui studiu de impact asupra mediului economic prin aplicarea acestuia.

Pentru reducerea evaziunii fiscale, membrii CIR propun introducerea răspunderii penale a personalului de vânzare, pentru orice tranzacţie efectuată fără bon fiscal, potrivit Hotnews.ro.

„Relansarea economiei naţionale, stimularea investiţiilor, creşterea produsului intern brut, echilibrarea balanţei import-export, valorificarea resurselor interne – materiale şi umane – si, implicit, creşterea veniturilor bugetare au reprezentat principalele teme de discuţie dintre reprezentanţii Consiliului Investitorilor Români (CIR) şi oficialii FMI, Comisia Europeana (CE) şi Banca Mondială (BM)”, a anunţat Ioan Niculae, preşedintele CIR.

Consiliul Investitorilor Români reuneşte companii cu capital majoritar privat românesc a căror cifră de afaceri cumulată depaşeşte 5 miliarde de euro, în domeniile cheie ale economiei româneşti, precum industrie, agricultură, turism, IT&C, construcţii etc.

Din delegatia oamenilor de afaceri romani au facut parte Ioan Niculae, Gabriel Biris, Filip Carlea si Cornel Negret.

Masurile propuse de partea romana au vizat cinci domenii prioritare: fiscalitate, legislatie, energie, agricultura, fonduri europene si tranzactii internationale.

Astfel, in domeniul fiscal, printre propunerile CIR se numara: scutirea de impozit a profitului reinvestit, reducerea contributiilor sociale, revenirea TVA la 19% si scaderea TVA la 9% la alimentele de baza, largirea masurilor de taxare inversa, informatizarea sistemului de plati (fiecare casa de marcat fiscala ar trebui sa comunice vanzarile, in timp real, catre ANAF, iar emiterea de facturi sa fie informatizata complet), stimularea platilor cu cardul, introducerea dreptului clientului de a nu plati consumatia in unitatile de alimentatie publica  in cazul  in care nu i se emite chitanta/bon fiscal.

In domeniul energiei si resurselor energetice, Consiliul Investitorilor Romani propune eliminarea sistemului „cosului de gaze” pentru toti consumatorii eligibili, scoaterea CET-urilor de pe piata reglementata si trecerea acestora pe piata libera, reducerea tarifelor de transport pentru consumatorii intreruptibili, prelungirea calendarului de liberalizare a preturilor la gazele naturale din productia interna, crearea unor facilitati de tranzactionare pentru gazele naturale, pentru contracte tip o saptamana, o luna, un trimestru, un an.

Printre masurile propuse de CIR pentru sectorul agricol se numara refacerea sistemului de irigatii printr-un parteneriat public – privat, infiintarea de perdele forestiere in zonele aride etc.

Pentru absorbtia fondurior europene (o sursa de finantare a investitiilor private, in conditiile in care bancile nu mai au acelasi apetit in a finanta economia reala ca in urma cu 7-8 ani) va trebui ca autoritatile sa renunte la modificari legislative repetate si cu aplicabilitate retroactiva, propune CIR.

Companiile romanesti care participa la licitatii internationale sunt dezavantajate in ceea ce priveste accesul la garantii bancare specifice: de exemplu, costurile financiare pe care acestea le  inregistreaza pentru obtinerea scrisorilor de garantie de la banci sunt intre 2,5% si 4,3% din valoarea lor, in timp ce pentru companiile din strainatate aceste cheltuieli se ridica la 0,2 – 1%.

In acest sens, CIR a solicitat sprijin Misiunii comune FMI-CE-BM in gasirea de solutii care sa permita companiilor romanesti sa beneficieze de conditii similare cu cele aplicabile concurentilor din alte tari, in ceea ce priveste emiterea de scrisori de garantie pentru participarea la licitatii internationale. O solutie avansata de membrii CIR o reprezinta implicarea mai activa a EximBank, un prim pas fiind reprezentat de reglementarea comisioanelor solicitate de aceasta banca.

Pentru maximizarea absorbtiei fondurilor europene, membrii CIR considera ca trebuie eliminate din legislatie exprimarile ambigue, ce pot crea confuzie, dar si posibilitati de fraudare. De exemplu, din legislatia in domeniul achizitiilor publice trebuie exclusa posibilitatea renegocierii contractelor, dupa ce acestea au fost semnate. De asemenea, din caietele de sarcini trebuie excluse prevederile excesive.

Referitor la aceasta tema, domnul Joost Kuhlmann, seful misiunii Comisiei Europene prezente la Bucuresti, este de parere ca, pentru exerciul bugetar comunitar 2014 – 2020, Romania – care a invatat din exercitiul financiar anterior – este in masura sa aplice un cadru mai practic si cu norme simplificate in accesarea fondurilor europene.

Doamna Andrea Schaechter, seful misiunii FMI pentru Romania, a multumit reprezentantilor CIR pentru modul de prezentare, detaliile si informatiile documentate privind provocarile cu care se confrunta mediul de afaceri romanesc. Domnia sa si-a exprimat admiratia fata de oamenii de afaceri romani, care nu au renuntat si s-au straduit sa investeasca, chiar si intr-un climat investitional mai putin prietenos. In plus, si-a exprimat dorinta ca, daca vor fi necesare clarificari, detalieri ale propunerilor CIR, membrii Consiliului sa le transmita, eventual in cadrul unei noi intalniri, in timpul actualei vizite a misiunii comune FMI – CE – BM. La randul lor,  reprezentantii CIR si-au aratat disponibilitatea de a veni cu toate clarificarile care vor fi solicitate.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE